Etapy rozwoju przedszkolaka determinowane są poprzez etapy rozwoju związane z wiekiem.
Etap pierwszy: Trzylatek rozrabiaka
Dzieci w wieku trzyletnim cechują się dużą wrażliwością układu nerwowego co się przekłada na szybszą męczliwość dzieci oraz na łatwość rozpraszania się. Dlatego też krótkotrwały wysiłek należy przeplatać odpoczynkiem, umożliwiającym zmianę pozycji oraz dostarcza ruch, który jest istotny dla trzylatka.
Jednym z ważnym z zadań dziecka jest przystosowanie się do nowego środowiska, które jest utrudnione z powodu egocentryzmu, którym charakteryzują się dzieci w tym wieku. Dziecko ciągle jest uzależnione od pomocy dorosłych oraz bardzo łatwo traci poczucie bezpieczeństwo . Myślenie dziecka wchodzi w fazę przedoperacyjną. Dzieci w tym wieku interesują się wzajemną przynależnością różnych przedmiotów. Dzieci bawią się samotnie lub we dwójkę. Bardzo często pojawia się zabawa równoczesna, czyli dzieci bawią się oddzielnie ale bawią się tak samo. U dzieci występuje mała koordynacja ruchowa. Trzy lata to również czas, kiedy dziecko zaczyna badać granice własne i innych. Jest to czas określany mianem buntu trzylatka. Następuje również w tym wieku intensywny rozwój słownictwa dziecka.
Etap drugi: Czterolatek – mały odkrywca
Dziecko czteroletnie lepiej orientuje się w otoczeniu. Postępy w rozwoju motorycznym czynią je bardziej sprawnym. Mimo znacznie większej wytrzymałości i umiejętności skupienia uwagi dziecko nadal jest zdolny tylko do krótkotrwałego wysiłku. Dzieci w tym wieku, mają zwiększoną potrzebę ruchu i działania. Poznają świat ich otaczając poprzez dotykania, oglądanie, operowanie poznawanymi przedmiotami. Dziecko w wieku zadaje coraz więcej pytań odnośnie otaczającego go świata. Następuje nadal rozwój słownictwa co przekłada się na łatwość porozumienia się z innymi. Łatwiej nawiązuje kontakty z innymi dorosłymi jak i rówieśnikami. Występuje zabawa tematyczna oraz dzieci coraz częściej bawią się wspólnie
Etap trzeci: Pięciolatek – pobawimy się?
Rozwój dzieci pięcioletnich cechuje szybko wzrastającą aktywność ruchowa, postępujący rozwój umysłowy i motoryczny oraz zwiększającą się rola czynnika świadomości w postępowaniu. Równocześnie rozszerzają się zainteresowania dziecka, pogłębianych przez dokładniejsze obserwacje, dociekanie przyczyn różnych poznawanych faktów i zjawisk. Zwiększa się też możliwość dłuższego skupienia uwagi na jednym temacie. W wieku pięciu lat zachodzą duże zmiany w rozwoju społecznym dziecka, nasila się potrzeba współdziałania z rówieśnikami na zasadach przez nich ustalonych, przejawia się wrażliwość na opinię otoczenia, rodzi się chęć współzawodnictwa. Dzieci staja się coraz bardziej zdolne do wykonywania wyznaczonych im zadań, koncentrowania uwagi wokół jednego tematu, wspólnego dla ocalej grupy. Równocześnie wzrastają możliwości ich twórczej ekspresji: ruchowej, słownej, wokalnej i plastycznej.
info. i foto.: materiały prasowe