Nie można ukryć, że w obecnych czasach praca ma bardzo duże znaczenie w naszym życiu. Robimy nadgodziny, staramy się o awans, walczymy o swoją pozycję na rynku pracy… Nic dziwnego, że granica między życiem zawodowym a prywatnym może się zatrzeć. Należy jednak jej dokładnie pilnować, ponieważ jest to niezwykle istotne dla naszego samopoczucia. Pomoże nam w tym idea work-life balance. Na czym polega? Dowiedz się więcej!
Czym jest work-life balance?
Work-life balance to koncepcja, która zakłada, że na co dzień mamy czas zarówno na pracę, jak i na siebie. Żadna z tych stron nie jest zaniedbana ani ważniejsza od drugiej. To dzięki niej możemy zadbać o nasze samopoczucie i rozwój, jednocześnie odpowiednio wykonując swoje obowiązki. Równowaga między życiem prywatnym a zawodowym powinna być istotnym elementem życia każdego. Niestety, mimo tego, że termin work-life balance został wprowadzony już w latach 70 XX wieku, taki stan rzeczy nie jest tak powszechny, jak moglibyśmy tego pragnąć. Wiele osób wciąż poświęca pracy całą swoją energię i przekłada obowiązki nad relacje czy zainteresowania. Jest to bardzo niebezpiecznie, ponieważ priorytetowanie pracy w ten sposób może nawet doprowadzić do pracoholizmu. Pracoholicy nie potrafią się zrelaksować poza miejscem pracy, bo ciągle myślą o zadaniach do wykonania. Bagatelizują swoje samopoczucie oraz zdrowie, aby poświęcić więcej czasu pracy.
Życie zawodowe a życie prywatne – jak je oddzielić?
Brak harmonii między życiem zawodowym a prywatnym może mieć niezwykle przykre skutki. Zwiększenie stresu, spadek wydajności czy chroniczne zmęczenie to tylko część z nich. Aby ich uniknąć, powinniśmy wdrożyć do naszej codziennej rutyny zasady, które pomogą nam zachować work-life balance. Dla osób, które pracują na komputerze, bardzo duże znaczenie będzie mieć czas spędzany offline. Ustalmy, że po zakończeniu pracy nie korzystamy z komputera przez dany okres. Dzięki temu nie tylko nasze oczy, ale i umysł będzie mógł odpocząć. Niezwykle ważna będzie też umiejętność asertywności. Jeśli czujemy, że nasz pracodawca wymaga od nas za dużo, nie zgadzajmy się na przyjmowanie dodatkowych zleceń, których wcale nie potrzebujemy. Pilnujmy godziny, o której przychodzimy i wychodzimy z miejsca pracy. W odcięciu się od myśli o pracy pomoże nam znalezienie nowego hobby. Dzięki niemu będziemy mogli skupić uwagę na czymś innym, co na pewno zadziała na nas korzystnie. Świetnym rozwiązaniem będzie też zaplanowanie sobie ciekawych aktywności na czas po pracy. W ten sposób unikniemy sytuacji, w której praca będzie grała pierwsze skrzypce w naszym życiu. Jeśli to my jesteśmy pracodawcami, podążeniem w myśl koncepcji work-life balance będzie umożliwienie naszym pracownikom pracowania z domu. Korzystnie postrzegane będzie również wprowadzenie dodatkowych dni urlopu ze specjalnych okazji, na przykład urodzin.
Zachowanie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym jest kluczowe. Musimy pamiętać o tym, że nawet w obliczu licznych obowiązków i zadań mamy prawo do tego, aby się zatrzymać i odpocząć. Tylko w ten sposób będziemy mogli utrzymać dobre samopoczucie!