Obecnie internet wykorzystywany jest do wszystkiego – używa się go, aby znaleźć informacje, zapewnić sobie rozrywkę czy porozmawiać z bliskimi. Nierzadko też stosuje się sieć do wyszukania i zakupienia interesujących produktów. Należy jednak pamiętać, że oszustwa w zakupach online to niestety powszechność. Jak nie dać się nabrać i rozpoznać oszusta kupując w internecie? Poznaj odpowiedź!
Co to oszustwo internetowe?
Oszustwo internetowe to coś, co obecnie występuje niezwykle powszechnie. Tym terminem określa się sytuację, w której prywatne dane klienta danego sklepu internetowego czy użytkownika strony zostają skradzione lub wykorzystane na przykład w celu wykradnięcia pieniędzy. Przebieg oszustwa internetowego może być różny, jednak zawsze ma on zdalny charakter. Narażone są szczególnie te osoby, które bez ostrożności podają poufne wiadomości na swój temat. Warto wiedzieć, że jedne z najbardziej powszechnych form oszustw to między innymi:
- phishing,
- pharming,
- spoofing,
- vishing,
- tworzenie fałszywych sklepów,
- kradzież tożsamości.
Co to phishing?
Nawet jeśli nigdy nie byłeś ofiarą oszustwa internetowego, na pewno słyszałeś o nazwie phishing. To bardzo częsty przekręt w internecie. Do jego przeprowadzenia wcale nie potrzeba zaawansowanych umiejętności technicznych, a mimo tego charakteryzuje się wysoką skutecznością. Podczas phishingu oszust przybiera tożsamość znanej firmy lub organizacji i pod tą przykrywką kontaktuje się z daną osobą. Może to nastąpić przez różne kanały – wiadomości e-mail, SMS-y czy media społecznościowe. Celem phishingu jest pozyskanie wrażliwych danych lub zdobycie dostępu do pieniędzy poszkodowanego. Wysyłają do niego wiadomość o zawartości, która ma zmobilizować go do działania – na przykład poprzez umieszczenie linka lub prośby o uzupełnienie danych. Kiedy otwiera się treści podrzucone przez oszustów, często wyświetla się fałszywa strona banku. Po zalogowaniu się informacje takie jak login czy hasło trafiają w ich ręce.
Co ciekawe, zdarza się, że hakerzy znacznie wcześniej wybierają osobę, która stanie się celem ataku. Zbierają dane na jej temat, aby wysłać taką wiadomość, która wyda się jej najbardziej wiarygodna. Odmianą standardowego phishingu jest voice phishing, czyli tzw. vishing. W tym wypadku kontakt z ofiarą następuje poprzez rozmowę telefoniczną. Przestępcy mogą użyć do tego aplikacji specjalnie zmieniającej głos, przez którą nie można rozpoznać ich tożsamości.
Na czym polega pharming?
Kolejna odmiana oszustwa internetowego to pharming. Łączą go z phishingiem pewne podobieństwa, jako że motywacją przekrętu jest zdobycie poufnych informacji bądź uzyskanie dostępu do środków. Tutaj jednak użytkownik sam wyszukuje w wyszukiwarce dany sklep czy stronę, a następnie wchodzi na nią. Problem w tym, że nie wie, że jest fałszywa. Na takich witrynach hakerzy instalują złośliwe oprogramowania, które powodują rozprzestrzenianie się wirusów komputerowych. One sprawiają, że w przeglądarce wyświetla się strona banku, która wymaga podania danych. Inny typ wirusów powoduje, że za każdym razem, gdy chcemy odwiedzić stronę, otwieramy jej fałszywą wersję.
Jak rozpoznać oszusta?
Zarówno phishing, jak i pharming, to bardzo niebezpieczne oszustwa internetowe, które stanowią realne zagrożenie dla każdego użytkownika sieci. Nie oznacza to jednak, że nie ma sposobów na zmniejszenie ryzyka stania się ofiarą takiego przekrętu. O czym należy pamiętać w przypadku podejrzenia phishingu? Po pierwsze, musisz zawsze kierować się zasadą ograniczonego zaufania. Jeśli niespodziewanie dostajesz wiadomość, zweryfikuj ją, nawet jeśli wygląda prawdziwie. Nie podejmuj żadnego nagłego działania bez wcześniejszego sprawdzenia. Twoją czujność powinny wzbudzić wszelkie treści posiadające literówki lub niepoprawną gramatykę oraz takie, które zawierają skrócone linki. Jeśli nie jesteś pewien, czy sklep, na którym zamierzałeś zrobić zakupy, jest prawdziwy, przyjrzyj się dobrze jego stronie internetowej. Upewnij się, czy posiada niezbędne elementy takie jak regulamin, polityka prywatności, dane kontaktowe czy wszystkie opcje płatności, w tym płatność przy odbiorze przesyłki. W przypadku pharmingu największą wskazówką będzie link URL. Zobacz, czy jest napisany w prawidłowy sposób. Zwróć uwagę przede wszystkim na to, czy przy zwrocie “https” posiada literkę “s”, która odpowiada za bezpieczne połączenie sieciowe.
Jak zapewnić bezpieczeństwo zakupów online?
Nie można ukryć, że ryzyko stania się celem oszustwa internetowego istnieje. Jeśli jednak zadbasz o swoje bezpieczeństwo online, możesz znacząco zmniejszyć to prawdopodobieństwo. Podstawą będzie zachowanie ostrożności. Nie otwieraj linków ani wiadomości z nieznajomych stron. Zanim dokonasz transakcji, sprawdź, czy wszystkie aspekty się zgadzają. Przed skorzystaniem z usług nowego sprzedawcy poszukaj opinie na jego temat i sprawdź, czy jest rzetelny. Staraj się głównie korzystać ze sprawdzonych, zaufanych stron. Przydatną rzeczą będzie też zainstalowania oprogramowania antywirusowego, które za Ciebie zweryfikuje prawdziwość odwiedzanych witryn. W razie, gdyby doszło do oszustwa, pamiętaj o tym, aby powiadomić o zaistniałej sytuacji swój bank, by mogli zablokować twoją kartę. W niektórych przypadkach konieczne może być też zgłoszenie sprawy na policję. Warto opisać tę sytuację na forach czy w komentarzach, aby przestrzec innych przed kupowaniem w danym sklepie.
Phishing, pharming… Jest wiele rzeczy, na które powinieneś uważać w internecie. Nie oznacza to, że masz całkiem zrezygnować z używania sieci do zakupów czy innych celów. Pamiętaj o zachowaniu ostrożności, a będziesz mógł cieszyć się spokojnymi i bezpiecznymi transakcjami online!