Cascada — nowy kabriolet Opla na każdą porę roku, dostępny w sprzedaży od kwietnia — to stylowy, czteroosobowy samochód o eleganckiej, wydłużonej sylwetce z wysokiej jakości miękkim dachem. Cascada, uznawana przez Opla za jeden z wiodących produktów w ofercie firmy, jest średniej wielkości kabrioletem wyróżniającym się nie tylko wielkością (długość 4696 mm, szerokość z lusterkami 2020 mm), lecz także atrakcyjnymi, zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi oraz bogactwem funkcji.
Dzięki wyjątkowo sztywnemu nadwoziu, zaawansowanemu przedniemu zawieszeniu HiPerStrut — zaprojektowanemu z myślą o modelu Insignia OPC — i układowi tłumienia drgań FlexRide Opel Cascada gwarantuje ostrą, dynamiczną jazdę. Przyjemność podróżowania na świeżym powietrzu zapewnia wysokiej jakości miękki dach otwierający się w ciągu 17 sekund przy prędkości nawet do 50 km/h — wystarczy nacisnąć przycisk w aucie albo użyć pilota. Ekskluzywne detale, takie jak elektryczne podajniki pasów bezpieczeństwa, elektryczny układ Easy Entry, luksusowa tapicerka ze skóry nappa, wentylowane i ergonomiczne fotele, a także niewidoczne dla oka układy zabezpieczeń gwarantują niezrównaną wygodę oraz bezpieczeństwo.
Niewątpliwą zaletą Cascady jest bogate wyposażenie standardowe. Zamówienia można składać już teraz — ceny zaczynają się w Polsce od 111 400 złotych za model COSMO. Podczas prezentacji najnowszej propozycji w ofercie Opla dr Thomas Sedran, członek Zarządu firmy odpowiedzialny za operacje, rozwój działalności i relacje korporacyjne, powiedział: „Cascada to ostatni etap naszej aktualnej ofensywy produktowej. Wzbogacamy ofertę firmy i dzięki takim modelom, jak elektryczna Ampera, kompaktowy SUV Mokka, modny miejski ADAM oraz ten elegancki kabriolet średniej wielkości, rozszerzamy działalność na zupełnie nowe segmenty. Z wielką dumą wkraczamy do segmentu średnich kabrioletów, w którym do tej pory dominowały drogie samochody ekskluzywnych producentów. Wraz z modelem Cascada Opel oferuje miłośnikom jazdy na świeżym powietrzu wszystkie funkcje i największe zalety typowe dla kabrioletu średniej wielkości dostępne w przystępnej cenie.”
Opel, po kilku generacjach kompaktowych kabrioletów z serii Kadett i Astra, powraca do dawnej tradycji prestiżowych, rzadkich, czteroosobowych pojazdów średniej wielkości z miękkim dachem — jak Kapitän oraz Rekord — charakterystycznych dla lat 50. i 60. Cascada nawiązuje do tej epoki w zdecydowanie nowoczesny i świeży sposób, oferując najlepsze osiągnięcia współczesnej technologii.
Przyjemność: klasyczny i elegancki miękki dach pozwala cieszyć się świeżym powietrzem
Poprzez szeroki rozstaw kół i opływowe kształty typowe dla pojazdów Opla stylistyka Cascady nawiązuje do klasycznej, ponadczasowej elegancji „krążowników szos” z epoki ich świetności. Przy otwartym dachu auto wyróżnia się absolutnie nieskazitelnym profilem. Od emanujących dynamizmem, elegancko pochylonych słupków A nie ma żadnego widocznego elementu dachu ani osłony mechanizmu, które zakłócałyby sylwetkę samochodu. Aby te proste linie stały się nieco bardziej wyraziste, dodano ostre załamanie przebiegające w górę aż do panoramicznych tylnych świateł, które nawiązuje do subtelnego zarysu krawędzi w dolnej części nadwozia. Kształt delikatnie podniesionej linii środkowej podkreśla chromowana listwa elegancko otaczająca kokpit. W płynny i stylowy sposób wyznacza ona granicę między częścią dachową a nadwoziem.
„Nadaliśmy nadwoziu Cascady wyrazistość, dzięki której wyróżnia się spośród wszystkich pozostałych kabrioletów” — mówi Malcolm Ward, główny projektant firmy Opel. „Twórcy większości aut tego typu koncentrują się na wyglądzie pojazdu z otwartym dachem, przez co — po jego zamknięciu — samochód często prezentuje się niezgrabnie, ale Cascadę zawsze wyróżnia niedościgniona elegancja. Nawet po zamknięciu dachu zachwyca doskonałą, nieskazitelną linią.”
Gustownie ukształtowana, celowo wyrzeźbiona pokrywa silnika przechodzi w masywną maskownicę ozdobioną wyrazistymi chromowanyymi detalami. Obudowy reflektorów przeciwmgłowych przypominają odwrócone płetwy rekina, a efekt ten dodatkowo podkreślają chromowane wstawki. W światłach do jazdy dziennej w reflektorach oraz w światłach tylnych zastosowano technologię LED, a oba zespoły świateł mają kształt skrzydeł typowy dla pojazdów Opla. Z tyłu rozproszono trójwymiarowe, jednorodne moduły LED, dzięki czemu zapewniają one mocne, wyraźne oświetlenie typowe dla samochodów klasy premium. Wyrazista chromowana listwa łącząca zespoły świateł w pokrywie bagażnika nawiązuje do odważnych chromowanych detali znajdujących się z przodu.
Doskonałość: najlepsze rozwiązania technologiczne miękkiego dachu
Do wyprodukowania systemu miękkiego dachu Cascady użyto najwyższej jakości materiałów i rozwiązań technologicznych pochodzących od dostawców zaopatrujących producentów ekskluzywnych kabrioletów prestiżowych marek. Konstrukcja opiera się na komponentach magnezowych, na których spoczywa ciężar całości, a tylne szklane okno niemal styka się z tkaniną — tak niezawodne rozwiązania do tej pory były dostępne jedynie w luksusowych modelach. Specjalna warstwa poliestru umieszczona między warstwą zewnętrzną a wewnętrzną zapewnia doskonałą izolację akustyczną i termiczną.
Standardowy mechanizm elektrohydrauliczny, uruchamiany za pomocą przełącznika umieszczonego między przednimi fotelami, otwiera dach w ciągu 17 sekund przy prędkości nawet do 50 km/h, a dzięki tym parametrom Cascada jest jednym z rynkowych liderów w zakresie działania otwieranego dachu. Dodatkowo wszystkie modele w wersji standardowej wyposażono w funkcję zdalnego sterowania otwieraniem i zamykaniem dachu przy użyciu pilota umieszczonego w breloczku. W momencie wprowadzenia kabrioletu na rynek dostępne są trzy kolory dachu — Black, Malbec Red i Sweet Mocca. Można je połączyć z dziesięcioma barwami nadwozia, wśród których znajdują się: sportowy Blue Buzz, elegancki Phantom Grey i ekskluzywny Dark Mahogany.
Komfort: przemyślany kokpit wyróżniający się wyjątkową wygodą i funkcjonalnością
W specjalnie ukształtowanej kabinie Cascady uwagę zwracają charakterystyczne sportowe elementy podkreślone przez przemyślane, ręcznie wykonane detale. Tablica rozdzielcza w kształcie skrzydła — z prawdziwymi przeszyciami na miękkich powierzchniach w kolorze Morrocana — płynnie przechodzi w konstrukcję drzwi, dynamicznie otaczając osoby siedzące z przodu. Wszystkie fotele cechują się starannym wykończeniem i są dostępne z kilkoma rodzajami tkanin i skór. Fotele certyfikowane przez AGR wyposażono w tapicerkę z wysokiej jakości tkaniny lub dwóch rodzajów skór: czarne, perforowane wykończenia wyglądają bardziej sportowo, natomiast miękka, ekskluzywna skóra nappa w ciepłym kolorze koniaku kojarzy się z wygodą i luksusem. Dla obu przednich foteli dostępne jest podgrzewanie — w przypadku foteli skórzanych można korzystać z ochrony odbijającej ciepło i z systemu wentylacyjnego. W słoneczne, upalne dni świeże powietrze jest zasysane przez perforacje, zapewniając pasażerowi i kierowcy optymalną wygodę.
Cascadę wyposażono w funkcje do tej pory dostępne tylko w kabrioletach klasy luksusowej i klasy premium. Wśród nich należy wymienić elektryczne przedłużenia pasów bezpieczeństwa, w których zastosowano teleskopowe ramię zapewniające wygodne wsuwanie klamry przedniego pasa do zamka i łatwe odpinanie, oraz elektryczny układ Easy Entry znacznie ułatwiający dostęp do tylnych foteli i zapewniający pasażerom siedzącym z tyłu więcej miejsca na nogi.
Dzięki pojemnym schowkom, wyjątkowo obszernym jak na kabriolet, Opel Cascada wyróżnia się wygodą i można go używać codziennie przez cały rok. Wokół kierowcy rozmieszczono kilka użytecznych dużych schowków: na drzwiach, w tablicy rozdzielczej i pod nią, a także — dzięki zastosowaniu elektrycznego hamulca postojowego (standard w wyższej wersji Cosmo) — w konsoli centralnej, czyli wszędzie tam, gdzie miejsce do przechowywania jest najbardziej potrzebne.
Pojemność bagażnika przy otwartym dachu wynosi 280 litrów, a po jego zamknięciu zwiększa się nawet do 380 litrów. Dlatego Cascada zajmuje czołowe miejsce wśród kabrioletów w tej kategorii. Aby zwiększyć dostępną pojemność lub umożliwić przewożenie szczególnie długich ładunków (np. desek snowboardowych lub nart), auto wyposażono w układ FlexFold, który elektrycznie rozkłada i składa tylne siedzenia w proporcji 50:50. Funkcja ta, niedostępna w kabrioletach ze sztywnym dachem, pozwala na zwiększenie przestrzeni bagażowej do 750 litrów i przewożenie przedmiotów o długości nawet 1818 mm.
Jako kabriolet na każdą porę roku, sprawdzający się przy każdej pogodzie, Opel Cascada doskonale nadaje się do codziennego użytkowania — bez żadnych ograniczeń w okresie zimowym. Poza doskonałą izolacją termiczną, zapewnianą przez miękki dach, do cech zachęcających do jazdy podczas chłodnych pór roku należą m.in. podgrzewana kierownica, ogrzewanie parkingowe i układy szybkiego nagrzewania wnętrza.
Doskonałość: wyjątkowo sztywne nadwozie i unikatowa technologia podwozia
Sztywność nadwozia to kluczowy parametr w przypadku pojazdów z otwieranym dachem, gdyż wywiera ona istotny wpływ na dynamikę jazdy, precyzję kierowania, akustykę, bezpieczeństwo i wygodę. Sztywne nadwozie zapewnia także poczucie autentycznej jakości i niezawodności. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom Opel Cascada wyróżnia się idealną równowagą między sztywnością skręcania a sztywnością zginania. Należą do nich potężne skrzyżowane belki stalowe pod podwoziem oraz wzmocnione profile zawieszenia. Tego rodzaju mocna konstrukcja zapewnia solidną podstawę dla elementów zawieszenia oraz przyczynia się do znacznego ograniczenia hałasu, drgań i wstrząsów. W porównaniu z poprzednią generacją kabrioletów Opla (Astra TwinTop) nadwozie Cascady jest o 41 procent sztywniejsze podczas skręcania i o 27 procent podczas zginania.
Nowy Opel Cascada, zaliczany do aut średniej wielkości, wyróżnia się wyjątkowo dużym rozstawem osi, co poprawia jego właściwości jezdne i stabilność, a także zapewnia atrakcyjny wygląd. Rozstaw osi tego modelu wynosi aż 2695 mm, czyli zaledwie o 40 mm mniej niż w Oplu Insignia. Rozstaw kół przednich i tylnych to 1587 mm. Rozstaw kół przednich jest o 2 mm większy niż w przypadku Insigni.
W przedniej osi Cascady w standardzie wykorzystano najbardziej zaawansowaną technologię z układem zawieszenia HiPerStrut opracowanym na potrzeby modelu Insignia OPC. W rozwiązaniu tym rozdzielono funkcje amortyzatora i układu kierowniczego, co zapewnia optymalną trakcję i precyzję pokonywania zakrętów, a także poprawia przyczepność oraz zmniejsza siłę pociągową odczuwaną na kole kierownicy podczas przyspieszania.
Opel Cascada wyposażono w zębatkowy układ kierowniczy ze wspomaganiem kierownicy zestrojonym z prędkością. Aby zapewnić lepsze wyczucie i precyzję prowadzenia, silnik elektryczny jest montowany na zębatce, a nie na podstawie kolumny kierownicy.
Ponadto Opel Cascada posiada zintegrowany system kontroli zawieszenia FlexRide umożliwiający ustawienie w trzech trybach: Standard, Tour (zwiększający wygodę) i Sport. Rozwiązanie to poprawia komfort, ułatwia prowadzenie i sprzyja bezpieczeństwu, ponieważ system automatycznie dostosowuje się do warunków panujących na drodze i do stylu jazdy, a także preferencji określonych przez kierowcę. Opel Cascada może być wyposażony w koła o średnicy od 17 do 20 cali.
Oszczędność paliwa: silnik benzynowy 1.6 SIDI Turbo ECOTEC z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Kabriolet Opel Cascada jest dostępny wraz z szeroką gamą jednostek napędowych. Ofertę otwiera jednostka benzynowa 1.4 Turbo. Jest ona połączona z 6-biegową manualną skrzynią biegów, a moc dostępnych wersji wynosi 88 kW/120 KM lub 103 kW/140 KM. Moment obrotowy obu modeli silnika, wyposażonych w funkcję overboost, to 220 Nm.
W momencie wprowadzenia na rynek wiodącą jednostką w ofercie silników Cascady jest benzynowy 1.6 SIDI Turbo ECOTEC. Ta średniej wielkości jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa należy do nowej generacji silników debiutujących w kabriolecie Opla. Będą one montowane także w innych autach średnich i kompaktowych. Silnik 1.6 SIDI Turbo ECOTEC wyróżnia się wyjątkowo płynnym przekazywaniem mocy i momentu obrotowego oraz oszczędnym zużyciem paliwa, co ma szczególne znaczenie
w przypadku kabrioletu używanego do swobodnych przejażdżek. Silnik zapewnia moc 125 kW/170 KM w zakresie między 4 250 a 6 000 obr./min oraz moment obrotowy sięgający 280 Nm dzięki funkcji overboost. To najlepsza wartość momentu obrotowego dla jednostki 1.6 Turbo w tej kategorii mocy. Jest on dostępny z 6-biegową manualną skrzynią biegów połączoną z układem Start/Stop lub z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów nowej generacji. Silnik 1.6 SIDI Turbo ECOTEC wyróżnia się także idealną równowagą między osiągami (prędkość maksymalna 222 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu 9,6 sekundy) a oszczędnością paliwa (6,3 litra na 100 km, 148 g/km CO2).
W przypadku silników wysokoprężnych, jeszcze przed nadejściem lata, zaprezentowana zostanie nowa zawansowana jednostka 2.0 CDTI BiTurbo o mocy 143 kW/195 KM i imponującym momencie obrotowym wynoszącym 400 Nm. Dzięki najnowocześniejszej technologii sekwencyjnej z wykorzystaniem dwóch turbosprężarek łączy ona wysokie osiągi (prędkość maksymalna 230 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu 9,4 sekundy) z niezwykle oszczędnym zużyciem paliwa (zaledwie 5,2 litra na 100 km, 138 g/km CO2). Silnik jest oferowany z 6-biegową manualną skrzynią biegów i układem Start/Stop.
W przypadku znanej, ekonomicznej jednostki 2.0 CDTI (121 kW/165 KM) można wybierać między 6-biegową skrzynią manualną i automatyczną. Po włączeniu funkcji overboost moment obrotowy silnika sięga 380 Nm.
Cascada to pierwszy model w ofercie Opla wyposażony w 6-biegowe skrzynie nowej generacji charakteryzujące się niskim tarciem. Funkcja Active Select umożliwia ręczne zmienianie przełożeń, co z pewnością spodoba się wielbicielom dynamicznej, sportowej jazdy.
Spokój: zaawansowana technologia i zabezpieczenia
Cascada łączy zalety jazdy na świeżym powietrzu z najlepszymi rozwiązaniami technologicznymi Opla. Należą do nich inteligentny, adaptacyjny układ oświetlenia przedniego AFL+ z nawet dziesięcioma funkcjami automatycznymi, przednia kamera Opel Eye drugiej generacji z nowymi, rozbudowanymi funkcjami (udoskonalone rozpoznawanie znaków drogowych, ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu, nowe monitorowanie odległości od poprzedzającego samochodu i alarm kolizyjny), kamera cofania, zaawansowany asystent parkowania Advanced Park Assist ułatwiający manewry na parkingu, ultradźwiękowy układ Side Blind Spot Alert ostrzegający o przeszkodach znajdujących się w martwym polu, ergonomiczne fotele przednie, podgrzewana kierownica oraz asystent ruszania pod górę Hill Start Assist.
Wyjątkowo sztywna konstrukcja kabiny nadwozia Cascady została wykonana przede wszystkim z wytrzymałej stali, która nie podlega deformacjom, co pozwala zachować jak największą przestrzeń podczas wypadku. Drzwi zostały wyposażone w naprzeciwlegle umieszczone bardzo wytrzymałe belki stalowe oraz wzmocnienia pasa. Słupki A, wzmacniające szybę przednią, wykonano ze wzmocnionej stali prasowanej. Za tylnymi fotelami umieszczono sprężynujące pręty o dużej wytrzymałości, automatycznie aktywowane pirotechnicznie w przypadku dachowania. Dotyczy to również poważniejszych wypadków, gdy otwierają się poduszki powietrzne, co przygotowuje pojazd do ewentualnych uderzeń wtórnych mogących powodować dachowanie. Oba przednie fotele wyposażono w aktywne dwukierunkowe zagłówki i podwójne napinacze pasów bezpieczeństwa, które zamontowano nawet na tylnych fotelach.
Projekt Cascady opracowano w Niemczech, a model ten jest produkowany w nowoczesnym zakładzie produkcyjnym Opla w Gliwicach.