Ile czasu masz na reklamacje obuwia? Czy musisz mieć paragon reklamując buty? Sprzedawca powinien wymienić buty na nowe czy może jednak je naprawić? Czy gwarancja i niezgodność towaru z umową to to samo? Najistotniejsze pytania prawda? A odpowiedź na nie poniżej.
Gwarancja a niezgodność z umową
To dwie różne rzeczy, które na szczęście dla osoby która kupiła „nietrafione” buty są orężem w jej ręku i pomogą w reklamacji obuwia. Co do gwarancji to jest ona przyznawana przez producenta obuwia a na jej podstawie określa się jej zasady i czas trwania. Gwarancja może być udzielona na rok lub więcej, gdyż tyle najczęściej czasu producenci obuwia dają na swoje obuwie. W gwarancji wskazane będzie zawsze jakie działania zostaną podjęte w wypadku awarii naszego „środka transportu”. Warto zapoznać się dobrze z gwarancją ponieważ dowiemy się z niej wszystkiego o tym jak należy postępować zgodnie z zawartymi w nim postanowieniami.
Niezgodność towaru z umową to sytuacja gdy np. buty farbują nam stopę, po pierwszym deszcze z butów czerwonych mamy jasno-wypłowiało-różowe, buty przecierają się na zgięciach tak szybko iż zaraz noski odseparują się od reszty buta a my z całych butów dostaniemy sandały. Ustawowo mamy czas do 6 miesięcy na to aby zgłosić niezgodność towaru z umową. Później konieczne będzie udowodnienie, iż wada która stała się przyczyna zgłoszenia niezgodności istniała już w chwili sprzedaży obuwia i była już w chwili wydania obuwia przez sprzedawcę
Termin reklamacji obuwia
Zgodnie z prawem kupujący ma 2 lata na to aby je reklamować od dnia wydania obuwia. Od dnia ujawnienia się wady mamy natomiast czas 2 miesiące na poinformowanie sprzedawcy. Reklamacje przyjmuje się za zaakceptowaną gdy minie termin 14 dni od dnia złożenia przez nas informacji o niezgodności towaru w z umową a sprzedawca w żaden sposób nie ustosunkuje się do tego.
Z paragonem czy bez?
Wbrew obiegowej opinii paragon nie jest potrzebny. Ważne jest że będziemy w stanie wykazać to, że kupiliśmy buty w danym sklepie m.in. za pomocą karty kredytowej lub karty bankomatowej. Jest to możliwe gdyż okoliczność tę można wykazać wydrukiem potwierdzającym płatność kartą.
Co się dzieje po przyjęciu reklamacji?
Po pierwsze możemy żądać nieodpłatnej naprawy obuwia, lub jeżeli nie zależy nam na niej możemy domagać się nowych butów. To do nas nie od sprzedawcy zależy czy wybieramy nowe obuwie czy naprawę obecnego, już kupionego i reklamowanego. Jeżeli żadna z tych dwóch opcji nie może zostać zrealizowana wówczas na sprzedawcy ciąży obowiązek do obniżenia ceny obuwia gdy wada nie jest istotna (lekkie odbarwienie lub przetarcie). Gdy jednak wada jest większa o obniżeniu ceny nie może być mowy i wówczas następuje odstąpienia od umowy.
W sytuacji gdy nasze żądania nie zostają spełnione przez sprzedawcę mamy możliwość udania się do rzecznika praw konsumenta lub przejść na drogę sądową.
info. i foto.: materiały prasowe